Rabu, 26 Oktober 2011

KISAH DINAR & DIRHAM

Assalamualaikum dan salam sejahtera..

Apa khabar semua. Cikgu harap anda semua dalam keadaan sihat sejahtera. Dah lama rasanya cikgu tidak berkongsikan ilmu kepada anda semua. Biasalah, masing-masing ada tugasan yang wajib diselesaikan.

Di sini cikgu nak kongsi cerita mengenai Dinar & Dirham yang telah diceritakan di dalam Al-Quran. Kenapa cikgu begitu obses dengan emas ni ek?? mungkin anda tertanya-tanya. Sebenarnya cikgu memang obses emas & perak ini kerana emas & perak ini ada keistimewaannya tersendiri yang xdapat cikgu ungkapkan dengan kata-kata. Cukuplah sekadar berkongsi ilmu dan terserahlah kepada anda untuk bijak menterjemahkannya..

KISAH AS-HABUL KAHFI

“Dan demikian pula Kami bangkitkan mereka (dari tidurnya) supaya mereka bertanya-tanyaan sesama sendiri. Salah seorang di antaranya bertanya: “Berapa lama kamu tidur?” (Sebahagian dari) mereka menjawab: “Kita telah tidur selama sehari atau sebahagian dari sehari”. (Sebahagian lagi dari) mereka berkata: “Tuhan kamu lebih mengetahui tentang lamanya kamu tidur; sekarang utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang perak (dirham) kamu ini ke bandar; kemudian biarlah dia memilih mana-mana jenis makanan yang lebih baik lagi halal (yang dijual di situ); kemudian hendaklah ia membawa untuk kamu sedikit habuan daripadanya; dan hendaklah ia berlemah-lembut dengan bersungguh-sungguh (semasa di bandar); dan janganlah dia melakukan sesuatu yang menyebabkan sesiapapun menyedari akan hal kamu. Surat Al-Kahf (The Cave) – سورة الكه (Ayat – 19)

Antara petikan kandungan ceritanya :

Tamlikha berhenti sejenak memandang bendera itu sambil mengusap-usap mata, lalu berkata seorang diri:

"Kusangka aku ini masih tidur!"

Setelah agak lama memandang dan mengamat-amati bendera, ia meneruskan perjalanan memasuki kota. Dilihatnya banyak orang sedang membaca Injil. Ia berjalan dengan orang-orang yang belum pernah dikenal. Setibanya di sebuah pasar ia bertanya kepada seorang penjaja roti:

"Hai tukang roti, apakah nama kota kalian ini?" "Aphesus," sahut penjual roti itu.

"Siapakah nama raja kalian?" tanya Tamlikha lagi. "Abdurrahman," jawab penjual roti.

"Kalau yang kau katakan itu benar," kata Tamlikha, "Urusanku ini sungguh aneh sekali!

Ambillah wang ini dan berilah makanan kepadaku!"

Melihat wang itu, penjual roti keheranan. Kerana wang yang dibawa Tamlikha itu wang zaman lampau, yang ukurannya lebih besar dan lebih berat.

Pendeta Yahudi yang bertanya itu kemudian berdiri lagi, lalu berkata kepada Ali bin Abi Talib: "Hai Ali, kalau benar-benar engkau mengetahui, cuba terangkan kepadaku berapa nilai wang lama itu dibanding dengan wang baru!" Saidina Ali menerangkan: "Kekasihku Muhammad Rasul Allah SAW menceritakan kepadaku, bahawa wang yang dibawa oleh Tamlikha dibanding dengan wang baru, ialah tiap dirham lama sama dengan sepuluh dan dua pertiga dirham baru!"

Saidina Ali kemudian melanjutkan ceritanya:

Penjual Roti lalu berkata kepada Tamlikha:

"Aduhai, alangkah beruntungnya aku! Rupanya engkau baru menemukan harta karun! Berikan semua itu kepadaku! Kalau tidak, engkau akan ku hadapkan kepada raja!"

"Aku tidak menemukan harta karun," sangkal Tamlikha.

"Wang ini ku dapat tiga hari yang lalu dari hasil penjualan buah kurma seharga tiga dirham! Aku kemudian meninggalkan kota kerana orang-orang semuanya menyembah Diqyanius!"

Penjual roti itu marah. Lalu berkata:

"Apakah setelah engkau menemukan harta karun masih juga tidak rela menyerahkan sisa wangmu itu kepadaku? Lagi pula engkau telah menyebut-nyebut seorang raja durhaka yang mengaku diri sebagai tuhan, padahal raja itu sudah mati lebih dari 300 tahun yang silam! Apakah dengan begitu engkau hendak memperolok-olok aku?"

Kisah penuh Di Sini


Mengapa Pelaburan Emas lebik baik berbanding wang kertas??

Satu fungsi utama wang yang gagal dimainkan oleh wang kertas adalah penyimpan nilai yang baik. Dengan kata lain, nilai wang kertas akan menyusut dalam jangka masa yang panjang. Inflasi akan memakan nilai wang anda, menyebabkan nilai wang kertas ditangan anda sekarang tidak akan sama dengan nilainya pada masa hadapan.

Contohnya amat mudah:
Katakan anda menyimpan wang kertas bernilai RM500.

10 tahun kemudian, adakah nilai RM500 tersebut boleh membeli barangan yang sama seperti sekarang? Nilai wang kertas RM500 itu akan menyusut akibat inflasi.

jika anda menyimpan emas bernilai RM500. 10 tahun kemudian, Apa yang akan terjadi kepada nilai emas yang di simpan?

Emas adalah pelaburan yang sebenarnya. Jika anda hendak membuat pelaburan, simpanlah dalam bentuk emas.

Sejarah telah membuktikan bahawa emas adalah wang yang terunggul dan tiada bandingannya.

Wang kertas mush utamanya adalah inflasi yang akan menghakis nilai matawang, wang kertas akan gagal berfungsi kerana ianya tidak mempunyai nilai intrinsic yang tersendiri. Bagi jangkamasa yang panjang ia akan merugikan penyimpanannya

Menyimpanan atau melabur emas dalam bentuk fizikal dapat memberikan keyakinan dan ketenangan kerana nilai emas tidak bergantung pada jaminan atau pengakuan dari pihak kerajaan.


Akhir kata dari cikgu:
"SIMPANLAH EMAS DAN PERAK UNTUK MASA HADAPAN" 
HUBUNGI: 019-7784616 (CIKGU EMAS)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan