Khamis, 27 Oktober 2011

MENGAPA MELABUR EMAS

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Graf Emas dan Perak kali ini telah menunjukkan potensi menaik. Walaubagaimanapun nilai Emas dan Perak juga boleh menunjukkan penurunan kembali. Mungkin ada di antara kita masih meragui dengan kelebihan menyimpan Emas dan Perak sebagai aset selain daripada hartanah dan ramai yang tidak tahu bahawa Emas dan Perak juga adalah medium yang akan mengelakkan kita dari dimamah 'INFLASI'..

Emas merupakan sejenis aset, ia juga adalah salah satu komponen logam. Emas telah lama dititikberatkan sebagai sejenis alat pelaburan untuk melindung nilai kewangan dari inflasi sejak penubuhan pasaran kewangan.

Pada tahun 2008, seluruh dunia telah mengalami krisis ekonomi yang bermula dari Amerika Syarikat. Krisis “subprime mortgage” dari Amerika Syarikat ditandai dengan meningkatnya kenakalan subprime mortgage dan rampasan, dan penurunan hasil kesan kembali hipotik.

Krisis “subprime mortagage” dari Amerika Syarikat telah membawa kesan buruk kepada pasaran kewangan. Dunia kita turut ditimpa dengan krisis kewangan di mana krisis ini telah merebak dari Amerika Syrikat ke negara-negara Eropah. Iceland merupakan negara pertama dari Eropah yang mengalami krisis kewangan, diikuti oleh Ireland, Greece, Portugal dan Sepanyol.

Sejak tahun 2008, Amerika Syarikat telah mengambil langkah dramatik untuk mengurangkan kadar faedah mendekati 0%. Selain itu, Amerika Syarikat juga melaksanakan polisi kewangan yang longgar untuk tempoh tertentu. Kesannya, pasar kewangan sudah berpulih dari paras yang terbawah di mana seluruh industri menikmati manfaat daripada tindakan and keputusan Federal Reserve dalam mengurangkan kadar faedah ke tahap menghampiri 0%.

Namun, keadaan kadar faedah yang rendah di Amerika Syarikat telah mengakibatkan inflasi meningkat secara dramatik/drastik sejak beberapa tahun yang lalu. Amerika Syarikat dituduh menghasilkan lebihan wang tunai di pasaran dan kesannya merebak ke negara-nagara lain. Beberapa negara bahkan menyalahkan Amerika Syarikat dalam “mengekspot” inflasi itu ke negara-negara lain.
 
Jumlah besar matawang USD yang membanjiri pasaran memang menyebabkan pertambahan nilai matawang-matawang seperti Euro$, AUD$, SGD$, Yen, RMB dan matawang asing yang lain. Selain itu, Indeks Dollar yang lemah juga mengakibatkan kenaikan harga komoditi. Kesannya, harga Minyak Mentah, Emas, Perak, Tembaga dan Jagung turut meningkat tinggi sepanjang tahun.

Akibat daripada keadaan tersebut, inflasi di mana-mana; Inflasi China telah mencapai tahap 5.3% dalam April berbanding dengan tahun sebelumnya. India turut melaporkan kadar inflasi sebanyak 8.82% dalam bulan March.

Emas selalu dianggap sebagai alat perlindungan nilai terhadap inflasi, terutama dalam keadaan di mana pencetakan matawang wang Amerika Syarikat telah menimbulkan lebihan wang di dalam pasaran. Juga, ada khabar angin bahawa Amerika Syarikat mungkin menambahkan pengedaran wang ke dalam pasaran dengan melaksanakan QE3 (Kuantitatif Mempermudah 3). Ini bermakna bahawa Amerika Syarikat akan mencetak lebih banyak wang dan memberi tekanan kepada matawang USD. Harga emas biasanya bergerak negatif dengan USD, sekiranya keadaan QE3 tersebut berlaku, harga emas akan meningkat pada kadar yang lebih tinggi.
 
Krisis Timur Tengah sejak Februari tahun ini telah membawa kesan yang besar kepada minyak mentah. Harga minyak mentah telah mencapai tahap melebihi USD 100 per barel berbanding dengan tahap rendah US 92.00 per barel tahun ini. Minyak mentah merupakan faktor utama bagi pergerakan harga semua komoditi. Harga minyak mentah yang lebih tinggi akan mempengaruhi harga emas dan meningkatkan inflasi. Minyak mentah juga dijangka akan mencapai tahap melebihi USD100 per barel untuk masa yang akan datang sekiranya rusuhan Timur Tengah berterusan. Sekali lagi, harga emas turut dipengaruhi dan ditentukan oleh harga minyak mentah jika gangguan bekalan minyak dari Timur Tengah terus berlanjut.

Kesatuan Eropah (EU) sedang menghadapi risiko hutang lapuk yang lebih tinggi di mana kadar hutang Greek telah diturun- pangkat sebagai "junk" dan kadar Itali pula menjadi negatif. Matawang Euro € telah ditetapkan untuk susut nilai dengan lebih lanjut dengan USD. Dalam pada ini, hanya matawang China RMB dianggar akan bertambah nilai berbanding dengan matawang asing yang lain. Namun begitu, China mengakui bahawa negaranya akan menambah-nilai RMB dengan kadar yang lebih lambat dan stabil terhadap matawang USD supaya tidak membebankan pengeluar tempatan. Yakni, emas merupakan satu-satu aset yang memberi perlindungan kepada pelaburan dalam semua jenis matawang.

Emas juga digunakan dalam perhubungan dengan Dolar Amerika Syarikat pada Julai 1944 di bawah Perjanjian Bretton Woods. Tujuan utama Perjanjian Bretton Woods adalah untuk mewajibkan setiap negara untuk melaksanakan satu dasar kewangan yang menetapkan tukaran nilai matawang terhadap USD dan kebolehan IMF (International Monetary Fund) iaitu Tabung Wang Antarabangsa untuk menyelesaikan ketidakseimbangan bayaran sementara. Perjanjian ini kemudiannya dihentikan pada tahun 1971 di mana USD telah menjadi satu matawang ‘fiat’ dimana matawang tersebut tersebut tidak diberi cagaran tetapi hanya jaminan dari Pusat Tabungan Negara (Federal Reserve). Beberapa penyelidik telah menyeru untuk menetapkan (‘peg’) matawang USD terhadap emas akibat daripada perkembangan akhir-akhir ini di mana ketidakseimbangan dan krisis kewangan berleluasa. Yakni, memperkenalkan kembali sistem Bretton Woods untuk memulihkan sistem kewangan dunia.

Sekiranya sistem Bretton Woods diperkenalkan lagi, emas akan dianggap sebagai sejenis alat kewangan yang penting dan turut dibeli oleh banyak Bank Negara di dunia ini.

Sebenarnya, emas telah diberi oleh Bank-bank Negara sejak tahun 2009. Misalnya, Bank Negara India telah membeli sebanyak 200 ton emas dari Tabung Wang Antarabangsa (IMF) dalam Nov 2009, Bank Negara China turut menambahkan tabung emas sejak 2009 dan akan meningkatkan lagi tabungannya and menjual bon dalam matawang USD.

Perkembangan terkini bahawa Bank Negara Mexico telah membeli hampir 100 ton emas dalam bulan Februari and March demi memperbagaikan risiko daripada matawang USD.

Permintaan emas dunia telah meningkat sejak krisis kewangan “subpime” di Amerika Syarikat. Dengan lebih banyak pelabur bergegas untuk melindung nilai mereka terhadap Dolar Amerika Syarikat dan juga inflasi, emas telah dianggap sebagai alat utama yang memberi perlindungan demi tujuan pelaburan. Oleh kerana itu, harga emas kemungkinan besar akan terus meningkat sehingga seluruh pasaran dunia kembali ke keadaan normal seperti sebelumnya. Bila keadaan normal akan berlaku? Tiada siapa yang boleh memberi jawapan kepadanya.

Akhir kata dari cikgu:

"SIMPANLAH EMAS DAN PERAK UNTUK MASA HADAPAN" 
HUBUNGI: 019-7784616 (CIKGU EMAS)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan