Jumaat, 4 November 2011

BERAPA BANYAK 1 TRILLION??

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca semua..

Jika anda tanya cikgu, rugi ke beli emas sekarang? mestilah rugi sebab mahal skrng ni. patut beli thn lepas coz harga thn lepas lebh murah dari thn ni, tapi harga sekarang tak lah semahal harga emas pada thn hadapan, harga emas thn hadapan LAGI MAHAL!!!!!

Dapat panggilan dari peminat2 emas.. Byk tanye: harga emas dah naik balik ke cikgu?? Entah ler, dah malas cikgu nak tgk harga terkini emas, yang penting cikgu beli jer & tunggu jer keuntungan purata (20%-45%) setahun akan datang.. Kalo xpun, korang tggu je dividen ASB (6%-8%) hujung tahun ni & hujung tahun hadapan..

hmmm harga emas kembali mendaki…
Harga emas kembali naik setelah jatuh sekitar USD1600/oz.. sekarang dah kembali kepada USD1766/oz, satu kelegaan kepada pelabur-2 emas terutama yg main emas maya.. sebab risau akan pelaburan yg mereka buat hilang.. maklum la tak ada emas ditangan.. berbeza kepada pelabur-2 emas fizikal.. emas naik atau turun mana-2 pun mereka suka..

Ramai orang bertanya kepada cikgu, berapa % boleh dapat dengan invest pada emas ini.. dapat bulanan berapa? sebenarnya para pembaca sekalian, keuntungan dalam pelaburan emas dengan mengamalkan kongsep beli masa harga rendah dan jual pada harga tinggi amatlah tak sesuai untuk pelaburan emas jangka pendek kerana emas-2 yg dibeli ada susut harganya bila dijual semula.. jadi untuk melihat sejauh mana kita untung dalam pelaburan emas fizikal, kita kena lihat beberapa pekara..

1) berapa % keuntungan yg kita dapat
2) jenis emas yg kita nak jual
3) kepada siapa kita nak jual semula emas kita

Baik mari cikgu ulas serba sedikit.. sebelum tu mari kita lihat dulu graf-2 kenaikkan harga emas dalam RM/gram
Dalam gambar di atas kita dapat buat kesimpulan bahawa sesiapa yg beli emas pada 03 November 2010 keuntungan yg telah mereka kecapi adalah sebanyak 34%.. Ini lah yg dikatakan pelaburan jangka panjang.. tempoh yg kita pegang emas fizikal dalam unjuran 1 tahun atau lebih..

Mari kita lihat graf dibawah pulak bila emas disimpan selama 2 tahun
Untuk 2 tahun sahaja harga emas dah naik sebanyak 48.31% bagaimana kalau disimpan lebih dari 2 tahun, lihat dibawah
Inilah % kenaikkan harga emas setelah 5 tahun, 278.34%.. boleh dikatakan purata kenaikkan harga emas selama 5 tahun adalah 55% setiap tahun.. perggg, separuh dari pelaburan..

Bayangkan jika anda beli emas dgn harga RM20,000, ini bermakna setiap tahun anda akan peroleh keuntungan dari kenaikkan emas sebanyak RM10,000.. ada ke pelaburan setinggi ini? bagaimana jika kita labur emas fizikal secara jangka pendek? senang cakap beli emas jual dalam beberapa bulan.. lihat dibawah
Dalam masa 6 bulan kenaikkan harga emas adalah sebanyak 20% sahaja, ohhh masih tinggi tapi bagaimana dibawah ni pulak?
Jika kita lihat 2 graf di atas, boleh kita simpulkan.. rugi.. ehhhh kata pelaburan emas untung, kenapa boleh rugi? inilah yg kita harus bijak memikir.. bila kita beli emas pada harga tinggi maka kita kena hold emas tu lama sikit..

Dari pada graf harga emas di atas, boleh kita rangkumkan pelaburan emas fizikal lebih menguntungkan kita jika keep hold emas lama.. jika kita nak singkat ianya sekitar 6 bulan sahaja.. jadi selagi di bawah 6 bulan jangan jual.. tapi kita kena lihat juga di mana kita nak jual emas kita.. untuk makluman anda semua emas fizikal memiliki spread jika kita jual semula.. spread ini boleh dikatakan susut harga.. di mana bila kita jual semula emas kita, harganya akan susut sedikit.. biasanya di antara 2%-45% bergantung kepada produk yg anda beli dan di mana anda jual..

Biasanya adalah lebih untung jika anda jual semula emas anda kepada syarikat atau individu yg jual emas kepada anda.. macam kedai emas, harga susutnya boleh cecah 25%-45%...

Manakala jika anda jual ekpada peraih emas, biasanya 8%-15%..

Tapi jika anda jual semula emas anda di Public Gold, ini khas kepada emas anda yg anda beli dari public gold dan jual semula kepada mereka, susut harga hanyalah sekitar 4.5%-8% bergantung kepada berat emas anda.. lagi berat emas anda jual lagi rendah spreadnya.. jadi jika anda beli emas seberat 250gram dan nak jual balik, susut harga emas anda adalah sebanyak 4.5%.. jadi jka kenaikkan emas selama setahun adalah 34%, keuntungan yg masih diperolehi adalah sebanyak 29.5%, masih lagi tinggi.. jadi anda masih untung.. Inilah kelebihan membeli emas di Public Gold.. Jika anda dealer Public Gold speadnya lagi rendah.. Anda boleh rujuk artikel cikgu yang lepas.. KELEBIHAN DEALER PUBLIC GOLD

Tapi kenapa harga emas boleh naik begitu banyak.. kebanyakkan faktor sekarang adalah apabila krisis ekonomi melanda US dan Eropah.. bila mereka hendak menyelamatkan ekonomi mereka, mereka mula menyuntik dana/modal.. Suntikan ini adalah dalam bentuk pinjaman.. hutang kena bayar, semua hutang ada faedahnya dan bayangkan jika pinjaman itu hutangnya adalah usd 14 Trillion.. Anda tahu banyak mana 14trillion? tak apa, mari kita lihat dulu 1 trillion.. lihat video dibawah

berapa banyak USD1 Trillion

One Trillion Dollars Visualized

mengerikan bukan? banyak gile.. boleh jelas ke hutang sebanyak tue? kita hutang PTPTN pun penat nak bayar, jadi semakin banyak dollar dicetak, inflasi akan melanda.. Jadinya matawang dollar akan susut, ini yg dikatakan inflasi.. bila inflasi berlaku, harga barang naik, emas dan esset-2 lain akan naik harga..

Masalah inflasi ini bukan sahaja berlaku di eropah dan barat tapi juga di malaysia.. kenapa? tak percaya? soalan saya, berapa harga barang yg biasa anda beli dulu dan sekarang? ada kenaikkan betul? itulah, bukan harga barang naik tapi wang ringgit malaysia kehilangan kuasa membelinya.. jadi jika anda ada RM200,000 dalam bank, dalam 10 tahun akan datang, ianya hanya mampu beli beberapa barang sahaja.. sekarang pun kita dah rasa.. RM100 kalau ke giant atau tesco, boleh beli apa sangat.. betul tak?

Jadi tukarlah simpanan anda semua sekurang2nya 5% kepada emas seperti saranan bekas Pengerusi BSKL Dato' Salleh Majid.. emas kalis inflasi.. dulu-2 6000tahun emas bernilai.. sekarang masih bernilai.. jangan risau, emas boleh disimpan dalam peti besi.. peti besi boleh disewa.. bukan sebulan tapi setahun.. jadi jangan risau.. semua ada..

Akhir kata dari cikgu:

"SIMPANLAH EMAS DAN PERAK UNTUK MASA HADAPAN" 
HUBUNGI: 019-7784616 (CIKGU EMAS)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan